I konsultation hos Dr Nielsen

I konsultationen hos Dr Nielsen 21 januar 2018

Hej alle.

Hvorfor nu dette ? Jeg prøver at give min oplevelse omkring det at løbe et M og hvordan jeg kom igennem samt før og efter.

Nu håber jeg ikke at jeg bliver betragtet som besserwissen på den dumme måde for det følgende er ment som en slags hjælp til alle os der træner sammen til Hamburg M og Aalborg½m.

Jeg 2-4 maraton om året (mest 2) og har 23 på bogen.

/Jens


Forhistorien

Jeg var nede og løbe Dr Nielsen maraton i Vejle igår søndag 21/1. Man løber fra DGi huset og ud til Bindeballe købmandsgård og retur. En meget flot tur på asfalterede sykelstier af fin bredde samt grusvej i skoven. Nogenlund flad men det det går opad for udadgående og lidt noget ad bakke de sidste 1-2km. I kan finde mere om Dr Nielsen hos Vejleløberne. Her er min tur i endomondo. https://www.endomondo.com/users/3934275/workouts/1059900158


Dagen efter løbet
Øm i de store lårmuskler på forsiden af låret. Dem tror jeg jeg vil til at træne med 30 sidde i hug og på igen hver morgen. Ingen ømme knæ eller fødder. Måske fordi jeg prøver at løbe let og ikke slå fødderne i jorden. Det er svært når man bliver træt er min erfaring.

Under løbet:

De første 21 km gik efter planen. Ville holde puls omkring/under 150 og 5 min pr km. Det lykkes. Fik en lille snak med en af mine venner i Bindeballe inden det gik mod Vejle igen.

Fulgtes med forskellige mennesker undervejs og fik en masse fin snak.

Man skal passe lidt på når man løber og snakker med folk at tempoet ikke går langsomt op. Der er ofte kontant afregning om 25 km.

De sidste km var rigtig maraton kilometre: ømme varme fødder og trætte ben. De sidste 10 km begynder man at løbe forbi folk der går eller måske endda vakler hjemad. De har bare løbet for stærkt de først 20-30km.

Ser man på endomondo kan man se min puls går op de sidste km og hastigheden går ned og der var fladt. På godt dansk: Jens havde fået så hatten passede.

Før løbet:

Kiggede på vejret. ganske fint 0C næsten ingen vind og ingen nedbør. Jeg løb i et par tynde vintertights og havde et par helt tynde løse nylonbukser på ovenpå. Det var der ikke mange der havde, men jeg hader at fryse mine ben. Jeg nød det for min ben blev faktisk aldrig kolde og stive kun lidt stive
Overkroppen en gammel tynd svedtrøj, en AMOK t-shirt, min blå vinterløbejakke og refleksvest til vinden. Jeg kunne godt have undværet AMOK t-shirten. Fleece vanter fra P&P Vejgaard til 25 kr og havde en tynd buf og hue med i lommen. De kom aldrig på.

Undervejs:

 Man skal drikke før end man bliver tørstig – det er faktisk ret vigtigt.  Faktisk drikker jeg også lidt før start. Toiletbesøg før start er intet problem. Man SKAL bare – det sørger konkurrencegenet i kroppen. Der var cola og vand i alle depoter hver ca 5-6 km Jeg blandede det så det blev til tynd cola og drak fra første depot. Dertil et stykke banan og en enkelt vingummi eller to. Det er meget individuelt med hvad man spiser. Bruger ikke gel.

Tempo:

Prøvede at holde samme tempo ud og hjem, men havde mest fokus på at holde en fast puls på ca 150. lidt højere op ad bakker. Man kan se den stiger lidt efter de 21km og kraftigt de sidste 2 km.
Tommelfingerregel. Kender man sin halvmaratontid er et godt bud på en hel M tid at gange med 2 og lægge 8% til. I mit tilfælde ½M på ca 1:40(og så er det ikk en hyggetur) ganget med 2*1.08 siger 3:36.
Så hvis I bruger 2 timer på ½M så regn med mindst 4:20.
(jeg har læset flere steder at reglen er ayt dobler man distancen tager det dobbelt så lang tid og så et tillæg på 8%)

Min forberedelse dagen før:

I byen i Vejle hos nogel gode venner og spiste godt og fik et par øl

Om denne lille historie

Den kan I helt sikkert få fra mange andre maratonløbere 🙂

Jens